RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN
(RPP)
KD : MEMBACA PEMAHAMAN PARAGRAF BERDASARKAN
LETAK KALIMAT UTAMA
RPP
ini disusun guna melengkapi tugas akhir mata kuliah Perencanaan Pembelajaran
Disusun Oleh
Nama : Yoke Ana Marlina
NIM : 2601411062
Rombel : 3
JURUSAN BAHASA DAN SASTRA JAWA
FAKULTAS BAHASA DAN SENI
UNIVERSITAS NEGERI SEMARANG
2013
RANCANGAN PELAKSANAAN PEMBELAJARAN
Satuan
Pendidikan : Sekolah Menengah Atas
Mata
Pelajaran : Bahasa Jawa
Kelas/Semester : XI / 1
Tema : Witing Tresna Jalaran
Saka Kulina
Alokasi
Waktu : 1 X 45 menit
Standar
Kompetensi : MACA
Mampu
membaca dan memahami bacaan sastra maupun nonsastra berhuruf Latin maupun Jawa
dengan berbagai keterampilan dan teknik membaca.
Kompetensi
Dasar : Membaca
pemahaman paragraf berdasarkan letak kalimat utama.
Indikator :
1.
Mampu
menjawab pertanyaan berkaitan dengan isi paragraf
yang didengar.
2.
Mampu
mengidentifikasi jenis
paragraf berdasarkan letak kalimat utama.
3.
Mampu
mengidentifikasi
purwakanthi yang terdapat dalam paragraf.
Tujuan :
1.
Siswa mampu menjawab
pertanyaan berkaitan dengan isi paragraf
yang didengar.
2.
Siswa mampu
mengidentifikasi jenis
paragraf berdasarkan letak kalimat utama.
3.
Siswa mampu mengidentifikasi purwakanthi yang terdapat dalam
paragraf.
Materi
Ajar :
A.
WACAN
Urip ing bebrayan masyarakat iku kudu nata, niti, niteni,
lan niti priksa. Amarga wong urip iku saben dina butuh wong liya kanggo kanca
guneman. Anane kanca tangeh lamun, wong urip bisa seneng ana ing donya iki.
Mula yen karo wong liya mligine kanca kudu njaga raketing kekancan. Njaga
karukunan ora gampang, amarga saben wong duwe sipat sing werna-werna, uga wong
iku sejatine duweni sipat gampang ketaton lan natoni. Rukun bisa kawujud
jalaran tepa salira ing saben wong. Yen ora, kekancan mau ora bakal suwe umure.
Kaya unen-unen, yen ora gelem dijiwit ya aja njiwit.
B.
KAWRUH BASA
Ukara pungkasaning wacan kasebut, ana ukara kang unine: yen ora gelem dijiwit ya aja njiwit.
Tembung dijiwit lan njiwit, huruf sing pungkasan t lan swarane, huruf sing padha kaya mangkono diarani purwakanti swara.
Maceme purwakanthi liyane, yaiku purwakanthi sastra, yen padha aksara aksarane
(konsonan).
1. Purwakanthi swara :
Tuladha :Gemi setiti ngati-ati, sing
salah kudu seleh.
2. Purwakanthi sastra :
Tuladha : Sluman slumun slamet, tata titi titis lan
tetes.
C.
JINISING
PARAGRAF
1. Paragraf Deduktif
Paragraf sing ukara pokoke ana ngarepan diarani
paragraf deduktif. Paragraf jinis iki paling gampang digawe.
2.
Paragraf Induktif
Paragraf
sing ukara pokoke ana ing pungkasaning paragraf.
D.
GLADHEN
Musik Campursari ing Piwulang SMA
Ing Jawa ora ana aliran musik kang bisa ngrembaka subur kaya campursari.
Dhahsyat ora mung diukur saka babagan kwantitas.
Cacahe grup campursari wis angel diitung.
Maca kena dikandhakake saben kampung duwe kelompok musik iki senajan mung
ngringkes awujud keyboard ditambah
bas lan kendhang. Nanging luwih saka kuwi, ujare seniman super lemukaya pegulat
sumo kasebut. “Campursariduwe pengaruh sosial kultural tumrap masyarakat.”
Miturut Slamet Gundono, ora kabeh lirik utawa cakepan lagu campursari nengenake
katresnan, wuyung, utawa sijinise. Nanging ana uga kang ngangkat tema-tema
aktual. “Kritik sosial lagu Kucing Garong versi iringan pesisiran Cirebonan ora
kalah karo Bentone Iwan Fals,” kandhane nerangake. Tegese, sauger gelem nggarap
temenan campursari ora tinutup kemungkinan bisa diangkat dadi luwih kinurmat.
Slamet Gundono, S. Sn. nyebut manawa campursari minangka musik rakyat kang
nyimpet kekuwatan gedhe.
Ing jagading pamulangan SMA, campursari bisa disinau, diwulangake marang
bocah-bocah. Jangkepane dijumbuhake karo jagading pikirane murid SMA. Malah
musik campursari bisa dikolaborasi karo musik liyane, upama gamelan Jawa.
Kanthi mangkono, jangkepan kang ditembangake ing campursari jupuk jangkepan
kang jumbuh karo daya pikire bocah SMA. Jangkepane ora ngladrah tekan ngendi-ngendi. Apamaneh jangkepan kang ora ana
gunane lan mung ngrusak mentale bocah SMA. Kabeh iku gumantung kreativitase bocah.
Apik lan alane pamulangan campursari ing SMA, gumantung kepriye carane
ngramu lagu mau, bebasane kaya koki kang lagi ngramu supaya enak lan sedhep.
Manawa campursari diwenehake ing jagading pamulangan SMA
lan dikolaborasi karo gamelan, prasasat pamulangan bab iki bisa urip lan
nyenengake atine siswa. Para siswa diajari kreatif sithik kanggo ngasilake
lagu-lagu kang trend lan aktual.upama wae, sadurunge nembang
campursari, diwenehi bawa dhhisik kanthi jangkepan sing gampang dingerteni para
siswa. Singkate, campursari iku salah sawijing kabudayan Jawa sing kudu
dipepetri amrih lestari.
Jawaben
pitakonan ing ngisor iki!
1. Coba aranana purwakanthi sing ana ing wacan ing dhuwur!
2. Aranana jinising paragraf kang ana ing saben paragraf ing
dhuwur!
3. Kepriye panemumu babagan musik campusari?
4. Miturut wacan ing dhuwur, kepriye carane mulangake
campursari ing pamulangan SMA?
5. Aranana kalimat utama ing paragraf 4!
Alokasi
Waktu : 1
X 45 menit
Metode
Pembelajaran :
1. Ceramah
2. Diskusi
3. Resitasi
4. Penugasan
Kegiatan
Pembelajaran :
1. Kegiatan
pendahuluan
1) Guru menyiapkan peserta didik secara psikis dan fisik untuk mengikuti proses pembelajaran dengan cara berdoa.
2) Guru mengajukan
pertanyaan-pertanyaan yang mengaitkan pengetahuan sebelumnya dengan materi yang akan dipelajari.
3) Apersepsi. Guru bertanya jawab
dengan siswa tentang paragraf.
Contoh :
-
Cah, wis padha ngerti paragraf durung?
-
Yen ana unen-unen “Witing tresna jalaran saka kulina”,
“Becik ketitik ala ketara”, lan “Sing salah kudu saleh” iku diarani
apa?(jawabannya Purwakanthi)
4) Guru menyampaikan tujuan pembelajaran
pada hari itu.
2. Kegiatan
inti
Eksplorasi
1) Guru menunjuk
siswa untuk membaca contoh paragraf.
2) Guru memancing
siswa untuk menyebutkan jenis paragraf yang telah dibacakan oleh siswa lain.
3) Guru memancing
ingatan siswa untuk menyebutkan jenis-jenis paragraf.
4) Guru meminta
siswa untuk mencari kata-kata atau istilah yang sulit dimengerti.
5) Guru dan murid
mengidentifikasi istilah yang sulit dimengerti.
Elaborasi
1) Guru
memerintahkan siswa untuk membaca paragraf yang telah di bagikan oleh guru.
2) Setiap siswa
mengerjakan soal yang telah diberikan oleh guru.
3) Semua siswa
mengambil undian yang menentukan teman pasangan.
4) Siswa
berdiskusi dengan teman pasangannya mengenai jawaban masing-masing.
5) Siswa
berpasangan mempresentasikan hasil diskusinya didepan kelas.
6) Siswa yang lain berdiskusi dan
menanggapi apa yang telah disampaikan temannya yang maju didepan.
Konfirmasi
1) Guru bersama dengan siswa melakukan
konfirmasi hal-hal yang
berkaitan dengan paragraf yang sudah dibaca.
2) Guru memberi penjelasan
kembali kepada siswa apabila masih ada kebingungan.
3.
Kegiatan Akhir
Guru
bersama dengan siswa mengadakan refleksi terhadap proses dan hasil pembelajaran
hari ini. Selain
itu pada kegiatan akhir, guru dan siswa membuat simpulan mengenai materi ini,
serta siswa diharapkan membuat catatan sesuai dengan bahasanya.
Media
Pembelajaran :
Teks paragraf
Penilaian :
Form penilaian.
|
No.
|
Pencapaian
Indikator
|
SOAL
|
SKOR
|
|
1.
|
Mampu
menjawab pertanyaan berkaitan dengan isi paragraf yang didengar.
|
1.
Kepriye panemumu babagan
musik campusari?
|
5-10
|
|
2.
Miturut wacan ing dhuwur,
kepriye carane mulangake campursari ing pamulangan SMA?
|
5-10
|
||
|
3.
Aranana kalimat utama ing
paragraf 4!
|
5-10
|
||
|
2.
|
Mampu
mengidentifikasi jenis paragraf berdasarkan letak kalimat utama.
|
Aranana
jinising paragraf kang ana ing saben paragraf ing dhuwur!
|
5-10
|
|
3.
|
Mampu
mengidentifikasi purwakanthi yang
terdapat dalam paragraf.
|
Coba aranana
purwakanthi sing ana ing wacan ing dhuwur!
|
5-10
|
Mengetahui, .............,.....................
Kepala
SMP Guru
Mata Pelajaran
........................................ ........................................
NIP. NIP.
.

Tidak ada komentar:
Posting Komentar